fredag den 19. oktober 2012

Opskrift på gårsdagens brød.

“Hvad man ikke får gjort den ene dag, må man jo tage fat på den næste…”

Denne sætning kunne meget vel gå hen og blive mit motto i stærkt følgeskab af “Jeg kan det hele --- det tager blot dobbelt så lang eller endnu længere tid”. Lidt ironisk har man lov til at være, når man er førtidspensionist i en alder af 43.

Men det var slet ikke det jeg ville med dette blogindlæg. Jeg ville såmænd bare videregive opskriften på gårsdagens brød, hvis nogen af jer skulle have lyst til at bage sådan et. Opskriften har jeg fundet i Gyldendals Bagebog, og den lyder sådan:

Israelsk Festbrød 1 stk

50 g gær (1 pk)

2 dl lunkent vand

4 tsk sukker

2 tsk salt

3 æg

½ dl olivenolie (eller anden madolie – jeg bruger rapsolie)

ca 600 g hvedemel

1 æggeblomme

2 spk vand

Gæren smuldres og røres ud med 1 dl af vandet i bagefadet. Tilsæt resten af vandet, sukker, salt, æg, olie, og størstedelen af melet. Arbejd dejen godt igennem. Den skal være smidig og glat. Tilsæt mere mel efterhånden.

Sæt dejen til hævning, tildækket og lunt, ca 45 minutter. Ælt dejen let igennem og lad den hæve yderligere 15 minutter.

Tag dejen ud på et ganske let melet bord. Det den i 3 portioner, der hver rulles á  50 cm. Flet længderne og buk enderne ind under brødet.

Sæt fletbrødet på plade med bagepapir og lad det hæve tildækket ca 30 minutter. Æggeblomme og vand piskes sammen og brødet pensles hermed.

Brødet bages ved 200o C på næstnederste rille i 15 minutter. Derefter dæmpes varmen til 175 o C og bagningen fortsættes 20-30 minutter mere. 

Afkøles på rist – God appetit og god weekend, selv om den ser lidt regnfuld ud.

 

008

Ingen kommentarer:

Send en kommentar