torsdag den 13. december 2012

13. December

 

Nu bæres lyset frem, højt på sin krone…..

 

Ja i dag er det luciadag og man kunne forledes til at tro, at det så var luciabrød eller “lussekatter” jeg ville sætte på som opskrift i dag.

Men jeg er næsten sikker på, at den står mindst 20 andre steder, så jeg går helt i den anden grøft i stedet. Eller det vil sige, det gjorde jeg allerede i aftes.Der blev der nemlig lagt dej til “Store Bagedag”

Mørdej til nøddesnitter, honningkagedej, brunkagedej og ikke mindst dej til vanillekranse fra den gamle by, dog uden bitre mandler,  og det er den opskrift I får i dag.

 

Vanillekranse fra den Gamle By

 

½ vanillestang

375 g smør

250 g sukker

500 g mel

1 æg

250 g søde mandler – smuttede og finhakkede

(i den originale opskrift er der også 15 g bitre mandler, dem har jeg dog undladt)

 

Skrab forsigtigt vanillekornene ud af vanillestangen og bland det med 2-3 spsk sukker. Rør godt, så du undgår at kornene klæber sammen i dejen.

 

Mel, æg og mandler blandes i og dejen æltes til det er en ensartet masse.

 

Kør dejen igennem kødhakkeren med stjerneplade i, eller rul dejen til tynde “pølser” i hånden.

Skær dem i stykker på 8-10 cm og form hvert stykke til en vanillekrans, der sættes på bagepladen på bagepapir.

 

Vanillekransene bages i ovnen ved 180-190oC i ca. 10 minutter til de begynder at tage farve.

Afkøles på rist og opbevares i tætsluttende kagedåse.

 

Er en nydelse både i tide og udtide.

007

God 13. december

Ingen kommentarer:

Send en kommentar