lørdag den 27. oktober 2012

Sødmælksfranskbrød på en ny måde

Når det sker, at jeg går i sving med at bage brød, er grunden ofte, at jeg står med en eller anden rest, som skal bruges. Og i disse “spild af mad-tider” er det jo med at udnytte i stedet for at smide ud.

I går stod jeg så med en karton sødmælk, som der ikke var taget så meget af. Og den yngste er af sted hele weekenden, så jeg vidste, vi ikke ville nå at bruge det, før det blev  surt. Sødmælken plejer ellers at blive brugt til minut-risengrød til morgenmad. (Her er mottoet nemlig: “Grød er en god start på dagen”)

Når spøg og forklaring til side. Jeg stod med den rest sødmælk, og synes ikke lige det skulle været et traditionelt sødmælksbrød der skulle gang i. Så her får en min nykomponerede opskrift på:

Sødmælksfranskbrød på en ny måde:

200 g speltbageblanding

2 dl kogende vand.

100 g gær

2 spsk honning

1 tsk groft salt

2 æg

1 dl madolie (jeg brugte rapsolie)

6 dl sødmælk (er sikker på, andre slags også kan bruges)

ca 1400 g hvedemel.

 

Overhæld speltbageblandingen med kogende vand, og lad det stå og trække i 15-20 min.

Tilsæt de andre ingredienser, og ælt det hele godt sammen. Tildæk dejen og lad det hæve i 60 min.

Del derefter dejen i 4 lige store dele. Her kan man med fordel bruge køkkenvægten, så brødene også bages ens. Jeg fik 4 brød á ca. 700 g.

002

Giv brødene et snit på langs, og lad dem efterhæve i 30 min + mens ovnen bliver varm. Pensl med sammenpisket æg tilsat lidt salt og flydende margarine.

004

Bag brødene på nederste rille ved 200o C, ved varmluft 180o C i ca 40 min. Hvis brødene lyder hule, når man banker på dem, er de færdige.           Afkøl brødene på en rist og nyd så et god hjemmebagt brød og som tillæg den fantastiske duft af nybagt brød, der spreder sig.

011

Jeg brugte ét af brødene til en værtindegave i aftes. For jeg synes det er skønt at give noget, jeg selv har lavet. Og en værtindegave behøves jo ikke altid at være en blomst.

015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar